Jom Buat Homemade Face Mask

Gambar Sekadar Hiasan
Masa zaman sekolah dulu rajin la jugak buat masker ngan daun pegaga. Daun pegaga tu kisar dan campur bedak sejuk sikit. Apalagi pastu tempek la kat muka. Lepas sapu tu memang gatal betul sementara masker nak kering. Tapi lepas basuh muka, best sangat rasa macam bersih bersei gitu. Tu cerita masa tingkatan 4. Sekarang ni kalau nak gantikan pegaga ni, boleh juga kalau nak gunakan Shaklee Alfalfa Complex.. Amik 2-3 biji ngan bedak sejuk, pastu letak air sikit..dah kembang je Alfalfa tu, sapu la kat muka. Sape yang pernah buat, share la kat sini. Lidah buaya tu lak, lagi senang..masa tu duk asrama, ada kawan bawak dari kampung. Satu batang lidah buaya tu boleh pakai banyak kali..patahkan sikit, pastu koyak kulitnya amik lendir lidah buaya tu sapu ke muka hingga rata. Memang merenyam rasa gatal muka kita. Tak pe..kejap je..pastu rasa la keserian muka anda..hehe

Seumur hidup tak pernah beli plain yogurt. Ada sekali tu beli plain yogurt sebab nak buat masker ngan SCP semata-mata..hehe.. Baru mencuba sekali, sedap pegang pipi lepas basuh. Tapi Put malas nak bancuh2, nak sapu2.. Last2, Put minum je..

Ada beberapa kategori individu yang digalakkan untuk membuat masker SCP ni;

1- Ibu yang mengandung
2- Bajet kecil, buat masker boleh jimat 4-6kali
3- Tidak tahan bau hanyir ikan


Jom cuba! Anda hanya perlu sediakan;


  • 1 sudu ESP
  • 1 sudu Yogurt Plain
  • 1/4 sachet SCP


Cara-caranya mudah je, macam buat masker lain jugak..

1- Masukkan kesemua bahan tadi dan sedikit air untuk bancuhan. Kacau hingga sebati.
2- Sebelum itu, basuh muka terlebih dahulu, air suam lebih baik.
3- Sapukan masker pada wajah dan biarkan hampir kering (jangan biar sampai kering)
4- Basuh muka anda dengan air suam dan lap hingga kering dengan tuala bersih.

Dah...siap! Nikmati sendiri rasa bestnya muka bila buat masker.. Dan jangan lupa kongsikan dengan Put ya!

--
Dapatkan infomasi lanjut,
Mahfuzah [Put]
Shaklee ID: 913006
Emel: zmfnurahhmad@gmail.com
SMS/WhatsApp: 019-326 5417
Continue Reading

6 Sebab Mengapa Pilih Shaklee Collagen Powder

Kolagen? Apakah sebenarnya kolagen? Sebelum mengenali Shaklee, Put sememangnya tak pernah ambil tahu tentang kesihatan dan kecantikan. Pada mulanya, menyangka bahawa kolagen ni hanya untuk kecantikan semata-mata. Tanggapan Put meleset sama sekali. Tahukah anda bahawa kolagen membentuk 90% protein matriks tulang-tulang dan dua pertiga dewasa tulang rawan artikular. Oleh itu, kehilangan kolagen juga boleh menjejaskan kesihatan tulang-tulang anda dan sesendi dan akan menyebabkan tulang-tulang lemah dan sendi kaku. Terkejut bukan?

Apakah Kolagen?
Kolagen merupakan protein yang paling banyak terdapat di dalam badan manusia. Malah, ia menyumbang kepada kira-kira 75% berat dalam kulit yang sihat. Tahap kolagen yang sihat menyerlahkan rupa yang sihat dan menampilkan susuk tubuh yang muda. Kesimpulannya, kolagen adalah protein semulajadi untuk kulit kekal muda.

Perbezaan Muda dan Tua
Mengapa Perlu Suplemen Kolagen?
Ketika umur mencecah 25 tahun, tubuh akan mula kehilangan kolagen sebanyak 1.5% setiap tahun. Jika anda tidak berusaha untuk mengekalkannya di dalam badan seperti pengambilan kolagen atau suplemen tambahan, tidak mustahil kulit lebih cepat mengalami pengenduran, kedutan dan kurang anjal (Majalah Rapi, keluaran 1 Januari 2014, m/s 32). Sehingga usia 45 tahun, badan dijangka kehilangan 30 peratus daripada kolagen semulajadi (Majalah Rapi, keluaran 15 Jun 2014, m/s 33). Pemakanan seharian tidak mencukupi untuk membekalkan kolagen. Jadi di situlah kepentingan makanan tambahan untuk menggantikan kolagen yang hilang atau istilah lain ‘top-up’.

Jom Kenali Shaklee Collagen Powder (SCP)!


Sesuai dengan tagline SCP “Untuk rasa lebih sihat, kulit lebih muda menawan”, SCP merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Sisik ikan merah ialah satu sumber premium kolagen dengan penyerapan lebih tinggi dan pencemaran yang lebih kecil berbanding dengan kolagen binatang.

Selain itu, terdapat enam (6) lagi bahan utama iaitu ekstrak biji benih Camellia Japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerang-kerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luar.

Mengapa Pilih Shaklee Collagen Powder?
Shaklee Collagen Powder adalah pilihan terbaik! Bagaimana Put sangat yakin yang SCP ni suplemen kolagen terbaik? Ha..tentulah ada justifikasi dan berdasarkan kriteria tertentu. Put telah merujuk kepada salah satu artikel yang telah melampirkan “Tips Memilih Kolagen”. (Majalah Rapi, keluaran 15 Jun 2014, m/s 34).

Pilih dalam bentuk minuman atau kapsul berbanding dengan kolagen yang disuntik. Ini bagi memastikan sintesis enzim diserap secara maksimum ke dalam tubuh badan.
SCP: Shaklee menghasilkan suplemen kolagen berbentuk minuman yang mudah larut dengan minuman atau makanan kegemaran anda. Lebih menarik adalah SCP disediakan dalam bentuk sachet, mudah untuk dibawa kemana2 pada bila2 masa sahaja.


Pilih saiz kolagen sekurang-kurangnya 1000 Dalton dan ke bawah. Rata-rata saiz kolagen di pasaran adalah di antara 2000-5000 Dalton. Saiz kolagen yang lebih kecil adalah lebih bagus dari segi penyerapan yang optimum serta kesan yang lebih cepat.


SCP: Kolagen yang terdapat di dalam SCP merupakan kolagen bermolekul sangat ringan, kira2 1,000 Dalton di mana badan berupaya menyerap dengan mudah dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.
*Dalton adalah unit berat molekul

Pemilihan kolagen mempunyai emolient yang unggul dan boleh memberikan kelembapan yang berpanjangan.
SCP: Salah satu bahan utama yang terdapat dalam SCP adalah ekstrak biji benih Camellia Japonica. Ia mempunyai asid Oleik, iaitu sejenis emolien kulit dan pelembap yang unggul, dan bahan antioksida semulajadi Isoflavon yang dapat membantu mengurangkan radikal bebas.

Memilih kolagen yang mempunyai sumber vitamin B-Complex dapat membantu proses pembentukan kolagen semulajadi di dalam badan.
SCP: Dalam SCP turut mengandungi vitamin2 B seperti B2 & B6. Vitamin B terlibat dalam metabolisme karbohidrat, lemak dan protein untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk pengeluaran kolagen dalam sel.

Pilih kolagen mempunyai bahan yang merangsang pembentukan asid hyaluronic kerana ia membantu menegangkan kulit. Ia berfungsi untuk mengikat kolagen dengan serat yang elastin.
SCP: Terdapat Ekstrak Pfaffia (juga dikenali sebagai ginseng Brazil) yang bila digabungkan dengan ekstrak biji benih Camellia Japonica dapat menyokong pembentukan kolagen dan asid hyaluronic. Dengan kemampuannya untuk mengikat jumlah air yang besar, asid hyaluronic memainkan peranan penting dalam menghidratkan tisu badan dan membuatkan kulit lembut, lembap dan rata. SCP turut mempunyai elastin dari kolagen ikan. Elastin memainkan peranan untuk mengekalkan keanjalan dan ketegangan kulit yang boleh melantun apabila dicubit. Kolagen ikan mengandungi elastin yang berfungsi bersama kolagen untuk kulit yang lebih tegang, gebu dan anjal.

Pastikan kolagen mempunyai antioksidaan yang tinggi untuk mengurangkan kesan awal penuaan.
SCP: Shaklee mengelaskan 3 fungsi utama yang terdapat dalam SCP iaitu penghidratan, antioksidan dan keanjalan. Antioksidan yang terdapat dalam SCP adalah vitamin C (turut menggalakkan pengeluaran kolagen yang melawan radikal bebas yang merosakkan kulit kita) dan vitamin B2 & B6 (seperti dijelaskan pada perkara no. 4 di atas).

Kesan & Faedah Mengambil Kolagen
Kesan? Hehe..gurau aja, tentunya kesan positif dan manfaat yang kita peroleh selepas mengamalkan kolagen secara konsisten. Antaranya;

1- Anti penuaan: Mengurangkan liang pori-pori, kedutan dan garis-garis halus yang kelihatan

2- Menghidrat: Melembapkan kulit bagi mengurangi rasa kering dan berkupas pada muka

3- Mengembalikan keanjalan kulit: Meningkatkan ketegangan kulit, keanjalan dan kelembutan

4- Melicinkan: Meningkatkan kelembutan dan kelicinan kulit

5- Menyubur: Menggalakkan kuku yang kuat, rambut yang tebal dan bersinar

6- Mencerah: Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit

7- Menegang: Membantu menegang dan menganjalkan payudara

BONUS! Menyokong kesihatan sendi dan menguatkan tulang serta membantu mengekalkan otot di dalam mata supaya lembut.

Terbukti Berkesan!
Insya-Allah, berkesan. Shaklee RSS Collagen terbukti dapat memperbaiki tekstur kulit wajah dan menghilangkan kedutan. Selepas menggunakan selama 8 minggu, keputusan menunjukkan kulit lebih baik secara menyeluruh.



Testimoni Pengguna Shaklee Collagen Powder

Testimoni 1: Menggunakan SCP selama 2minggu.


Testimoni 1: Menggunakan SCP selama 6minggu.


Teruja kan bila tengok testimoni ni. Dari penuh jeragat kepada kulit yang FLAWLESS! Makin cerah pulak tu! Jom grab Collagen Shaklee bulan ni sementara ada PROMO ni! Masa ni lah nak cuba, kan? :)

--
Untuk Info & Tempahan:
Mahfuzah [Put]
Shaklee ID: 913006
Emel: zmfnurahmad@gmail.com
SMS/WhatsApp: 019-326 5417
Continue Reading

Takut Hendak Bersalin?

Assalam semua.. 2-3 hari lepas topik hangat dalam group telegram sekolah Put bercerita tentang pengalaman bersalin. Cerita pasal takut nak bersalin, kaedah2 mengurangkan sakit..dan tak terlepas juga pengalaman ibu2 yang bersalin pelbagai cara.. Ingatkan ibu baru je yang takut nak bersalin, rupanya yang dah anak 2-3org pun masih takut nak bersalin. Yang fobia dengan kelahiran lepas pun ada. Macam Put jugak, kalau dikenangkan kesakitan bersalin anak ke-2 memang tak mau dah bersalin..kih.kih..sedar2 dah ada anak 3org sekarang..

Kesempatan tu Put pun selak la beberapa majalah dan buku2 yang ada kat umah. Jumpa la majalah Pa&Ma. Punca takut bersalin ni bukan apa..pasai sakit ja kan..betui dak? hehe..maaf la terkeluar loghat Kedah pulak. Kesakitan akibat kontraksi memang tak boleh digambarkan. Untuk kurangkan sakit ni, ada 3 kaedah yang disarankan mengikut kondisi kesakitan.

Suntikan Narkotik
Ha..suntikan Narkotik ni la yang cucuk kat punggung tu (sapa2 yang ingat la..kadang tu tak ingat apa dah time sakit). Kandungan suntikan ni adalah pethidine yang digabung bersama maxalon (ubat lawan muntah). Sangat sesuai untuk ibu yang cemas. Suntikan ni la jugak buat kita mengantuk. La..patutla..pakat2 cerita mengantuk dan tidur selepas sahaja bersalin...hehe..ingatkan tenaga dah habis..sebab lain jugak rupanya.

Epidural
Epidural ni suntikan jugak. Tapi suntikan di bahagian tulang belakang. Antara faktor2 yang disarankan mengambil epidural adalah:

1- ibu tak tahan sakit
2- proses kelahiran terlalu panjang
3- mengalami tekanan darah tinggi
4- pernah lahirkan kembar (caesarean)

Suntikan Epidural
Bagusnya suntikan ni sebab tak sakit tapi bimbang jugak menganggu proses meneran dan akan menyeabkan risiko penggunaan vakum atau forsep untuk mengeluarkan bayi. Ada jugak orang cerita, kesannya nanti sakit tulang belakang.

Perbezaan Kelahiran Vakum dan Forsep
Etonox
Kaedah ini menggunakan topeng bergas nitrus oksida dan oksigen. Ibu perlu menghidu gas sepanjang proses kelairan kerana ubat ini akan bertahan 1minit jadi kena sentiasa disedut gasnya. Gas ni kena sedut betul2, kalau tak menjadi. Kalau yang ok, lepas 15saat dah boleh rasa kesannya.

Topeng Gas Etonox Di Pasang
Pilihan lah ikut keperluan dan cadangan doktor. Lain anak, lain ragam, lain sakitnya. Semoga bermanfaat buat semua.

Nota asal: Pa&Ma Disember 2008
Continue Reading