Cara Mudah Atasi Sembelit Semasa Berpantang

Sembelit semasa berpantang antara gejala yang biasa dialami oleh kebanyakan ibu selepas bersalin. Uish, sakitnya tu seakan lebih sakit berbanding sakit bersalin.

Mesti korang pernah hadapi masalah macam ni kan?

1. Sehari dua lepas bersalin tak terasa nak membuang. Nurse kat wad asyik tanya dah membuang belum. Takut beb, kang jahitan terbuka!

2. Bangun pagi terasa nak membuang, tergesa-gesa nak ke tandas. Paham² la dalam pantang kan? Nak cepat sangat tak boleh. Sekali bila dah ready tak keluar-keluar pulak.

3. Bila dah sihat sikit, makan pun dah selera. Ko terasa nak membuang lagi, tapi harapan tinggal harapan. Dah macam penunggu lak punya lama.

4. Last nak pulak dia keluar. Tapi kali ni parah pulak. Luka dan berdarah. Masa ni nak duduk pun sakit wei. Lapik bantal!

Jangan susah hati ye. InsyaAllah Kak Put cuba bantu. Kebetulan pulak untuk bantu ibu-ibu yang berpantang mengalami masalah sembelit ni.

Meh Kak Put nak syorkan OsteMatrix ni. OsteMatrix, bukan sekadar pil kalsium ini juga mengandungi Magnesium. Di mana Magnesium ini membantu menyerap air ke dalam usus di samping kalsium bantu otot usus untuk lancarkan proses pembungan.

OsteMatrix ni diperbuat daripada galian dari Laut Mati. Jadi pada yang alahan dengan produk tenusu boleh cuba. Yang tak selera nak teguk susu pun boleh cuba ;)

Jadi, OsteMatrix Shaklee ni antara pilih bijak dan selamat :)
Continue Reading

3 Golongan Berisiko Mengalami Sembelit

Golongan Berisiko Mengalami Sembelit

Sembelit termasuk penyakit yang mudah untuk ditangani. Tetapi, jika dibiarkan sembelit ini berpanjangan akan menyebabkan sembelit yang teruk seperti sembelit berdarah dan buasir. Lebih membimbangkan kanser usus juga menghidap!

Sembelit yang ringan mudah ditangani dengan mengubah pola pemakananan yang lebih baik.  Namun, terdapat beberapa golongan yang mengalami sembelit atas faktor umur dan fizikal. InsyaAllah, keadaan ini masih dapat dibendung selagi mana kita masih mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Berikut adalah golongan yang kerap mengalami sembelit;

Kanak-Kanak Berisiko Mengalami Sembelit

1. Bayi dan Kanak-Kanak

Sistem penghadaman bayi masih tidak matang seperti orang dewasa. Terdapat beberapa bentuk makanan yang tidak dapat dihadam dengan baik. Kebanyakan bayi yang mengalami masalah ini diberikan susu formula (FM), FM adalah tepung dan mengandungi campuran kanji yang menyebabkan najis menjadi keras.

Kanak-kanak juga mudah untuk mengalami sembelit kerana diet pemakanan yang kurang sempurna dan agak cerewet memilih makanan. Kurang gemar mengambil makan tinggi serat seperti sayur dan buah dalam makanan antara punca berlakunya sembelit.

Baca Juga: Pengalaman Anak Sembuh Sembelit


2. Ibu Hamil dan Berpantang

Perubahan hormon wanita seperti peningkatan hormon progesterone yang tinggi semasa hamil akan meregangkan otot-otot usus dan menyebabkan berlakunya sembelit. Selain itu, kedudukan janin yang menekan bahagian usus juga menyebabkan sembelit.

Baca Juga: Pengalaman Ibu Hamil Sembuh Sembelit

Ketakutan (kerana bimbang jahitan terbuka) membuang air besar semasa berpantang juga menyebabkan sembelit. Keadaan ini bertambah teruk jika diet pemakanan yang tidak sempurna seperti kekurangan pengambilan serat dan air yang mencukupi.

Selain itu, pengambilan pil dan suplemen zat besi semasa hamil dan berpantang juga boleh menyebabkan sembelit.

Baca Juga: Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang


3. Warga Emas

Otot-otot perut dan usus menjadi semakin lemah bila usia meningkat. Di samping itu, orang tua  juga selalunya kurang melakukan aktiviti seperti senaman. Kekurangan pengambilan air kosong juga antara puncanya.

Jika kita adalah sebahagian daripada golongan yang disebutkan di atas, diharapkan kita berjaga-jaga dan mengambil langkah-langkah pencegahan sebelum berlakunya masalah yang lebih rumit seperti sembelit berdarah dan kanser usus.

Semoga perkongsian ini menjadi panduan kepada semua :)


Continue Reading

Set Selepas Bersalin Shaklee

Set Selepas Bersalin Shaklee
Set Selepas Bersalin Shaklee
Nutrisi untuk ibu-ibu selepas melahirkan dan menyusukan bayi. Set ini membekalkan nutrien penting untuk menyokong proses pemulihan anda, membantu anda mendapatkan kembali bentuk badan, menambah tenaga dan menyokong kesihatan anda di samping memberi bayi anda nutrisi yang mereka perlukan untuk membesar secara kuat dan sihat.

Dunia menakjubkan seorang ibu! Pilih nutrisi untuk berdua. Anda makan untuk mereka.
Set Selepas Bersalin Shaklee
Alfalfa Complex
Alfalfa Complex
  • Kaya dengan nutrien dan mineral untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan ibu-ibu yang menyusukan anak.
OsteMatrix
OsteMatrix
  • Diformulasi dengan kalsium, vitamin D, magnesium dan empat nutrien pembina tulang untuk membantu menjaga tulang dan gigi yang kuat dan sihat.
Kandungan B-Complex
  • Vitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukar makanan kepada tenaga untuk sel-sel anda.
ESP Soy Protein
  • Makanan lazat yang kaya dengan kalsium dan protein.
  • Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
OmegaGuard
  • Membekalkan spektrum luas tujuah asid lemak penting omega-3 bergred farmaseutikal dan dilengkapi dengan proses penyulingan proprietasri molekul tiga peringkat.
SR Vita-C Plus
  • Vitamin C semulajadi untuk kesihatan gigi, gusi, tulang, kolagen dan hampir kesemua elemen yang membentuk tubuh badan kita.
Vita-Lea with Iron Formula
Vita-Lea
  • Membekalkan 28 vitamin penting dan mineral utama untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan optimum.

Harga Pasaran: RM666.25
Klik di sini untuk dapatkan harga ahli (JIMAT 15%)

* Sila rujuk kepada doktor anda, atau bidan, sebelum menggunakan sebarang suplemen semasa hamil atau menyusukan bayi.
* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh ataumencegah sebarang penyakit.
*Ini adalah iklan produk suplemen.
Klik Gambar Untuk Info dan Konsultasi Lanjut
Continue Reading

Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang

Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang
Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang

SEMBELIT SEMASA BERPANTANG adalah pengalaman ngeri malah lebih perit berbanding sakit hendak bersalin. Lebih fobia jika melarat kepada sembelit berdarah! Sembelit semasa berpantang disebabkan bersalin secara normal ataupun caesar bukanlah perkara tidak normal. Adalah normal ibu-ibu sukar untuk membuang air besar selepas beberapa hari bersalin. Ini adalah berpunca daripada perubahan dalaman wanita seperti jumlah hormon progesteron yang tinggi dalam badan semasa hamil yang boleh menyebabkan sembelit. Sistem pencernaan juga berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran. Namun, masalah sembelit ini semakin rumit jika, perasaan takut dan gusar untuk membuang air besar, kononnya sakit dan takut jahitan akan terbuka. Ingat, bila datang perasaan takut untuk membuang, otot tidak lagi mengendur dan membuka malah mengetatkan. Ini lebih sukar untuk membuang! Kesan sembelit yang teruk akan menyebabkan sembelit berdarah malah paling membimbangkan adalah terjadinya buasir atau kanser! Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang Antara cara yang Kak Put syorkan adalah:
1. Amalkan pemakanan sihat, cukup nutrisi dan seimbang. Perlu cukup pengambilan sayur dan buah. Kak Put suka oren, cubalah.


Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang
Minum Air Mencukupi Elak Sembelit

2. Pengambilan air yang mencukupi juga penting. Jangan takut untuk minum air yang banyak semasa dalam pantang. Sediakan sebotol tepi katil anda.

3. Bila datangnya isyarat badan untuk membuang, jangan lengah dan terus ke tandas. Bukan mudah untuk isyarat datang kembali jika terlepas.


Tips Elak Sembelit Semasa Berpantang
Posture Elak Sembelit Semasa Berpantang
4. Duduk mirip mencangkung semasa membuang. Sediakan bangku kecil untuk letakkan kaki lebih tinggi berbanding kedudukan punggung. Sekali sekala gerakkan badan dengan meluruskan dan membongkok untuk mengerakkan otot perut.
5. Pengambilan suplemen berkesan untuk cegah sebelum parah. (Selalunya jalan terakhir ibu-ibu akan ambil ubat julap atau pelembut najis)
Pengambilan suplemen berkesan yang Kak Put syorkan adalah OsteMatrix. OsteMatrix sejenis pil kalsium untuk ibu bersalin. Mengandungi Kalsium dan Magnesium yang membantu pergerakan otot usus dan penyerapan air secara optimum ke dalam usus menyebabkan proses pembuangan lebih lancar.

Baca Juga: Cara Mudah Atasi Sembelit Semasa Berpantang Semoga perkongsian ini dapat membantu pembaca dan semua ibu-ibu bersalin yang ada masalah sembelit. Selamat mencuba!

Baca juga: Set Selepas Bersalin Shaklee

Continue Reading